Identyfikacja wizualna to termin, który jest już stałym elementem budowania własnej marki.
Informacje na temat tego, czym jest wizerunek firmy, tożsamość, branding, można znaleźć właściwie wszędzie.
Tylko po co Ci ta identyfikacja wizualna w gabinecie lub salonie? Przecież masz doświadczenie, umiejętności, pięknie urządzone wnętrze, nawet program do rezerwacji terminów wizyt. Zadbałaś o obsługę, jednakowe uniformy i widzisz zadowolenie swoich klientek.
Ponieważ, mówiąc w wielkim skrócie, identyfikacja wizualna to wszystko to, co Cię wyróżnia.
Ale zacznijmy od początku, czyli właśnie od Twojego gabinetu.
Stworzyłaś w nim wspaniałe miejsce i zależy Ci na tym, aby poszerzać grono klientek.
Owszem, praca sprawia Ci przyjemność, ale ma także przynosić dochód. Na pewno chcesz się rozwijać, szkolić, zaopatrywać w najnowszy sprzęt i najwyższej klasy produkty, a może nawet z czasem powiększyć swój salon.
Przede wszystkim chcesz jednak pokazywać go coraz większemu gronu klientek, być konkurencyjna, rozpoznawalna i budzić odpowiednie skojarzenia, związane z profesjonalną obsługą i wysoką jakością usług. Chcesz, aby widząc nazwę Twojego gabinetu, klientki wiedziały, że to właśnie u Ciebie otrzymają to, czego oczekują i potrzebują.
Prawda, jakie to oczywiste?
Identyfikacja wizualna salonu – od czego zacząć?
Wiedząc, czego chcesz dla swoich klientek i dla swojej marki musisz zacząć od miejsca, w którym będziesz mogła to wszystko zaprezentować.
Na pewno wybrałaś już kanał w social mediach, w którym komunikujesz się ze swoimi odbiorcami. Pokazujesz w nim zdjęcia swoich prac i gabinet, do którego zapraszasz klientki.
Aby Twoje działania przynosiły satysfakcjonujący efekt konieczne będzie zadbanie o dwie kwestie, które wchodzą w skład identyfikacji wizualnej.
Identyfikacja wizualna salonu – wizerunek
Po pierwsze – jak Cię widzą, tak Cię zapamiętują.
Wizerunek marki to oczywiście wszystko to, co istnieje w świadomości Twoich klientek na Twój temat, zarówno oczekiwania, wyobrażenia, jak i doświadczenia. Tutaj skupimy się jednak tylko na wrażeniach wizualnych.
Potrzebujesz do tego kilku bardzo ważnych elementów graficznych. To one sprawią, że będziesz rozpoznawalna tak w sieci, jak i w realu. Od nich też zależy, jak zostaniesz zapamiętana.
Są to:
- Logo – to stały znak, którego będziesz używać zarówno w salonie, jak i w każdym innym miejscu (na ulotkach, voucherach, na szyldzie gabinetu, stronie www i social mediach). Dobrze się nad nim zastanów i bądź konsekwentna, ponieważ poprzez niego klientki będą Cię identyfikować.
- Czcionki – znajdź dwa lub trzy rodzaje czcionek i zawsze korzystaj z tych samych. Wybierz, która z nich będzie czcionką główną, a pozostałe jako uzupełniające. Pamiętaj, aby były przyjemne dla oka i przede wszystkim czytelne.
- Kolory marki – ustal kilka przewodnich kolorów, które będziesz wykorzystywać w grafikach. Stwórz z nich paletę spójną z Twoją marką – logiem, kolorystyką gabinetu i Twoimi wartościami.
- Styl zdjęć – korzystaj z filtrów na zdjęcia, które pomogą Ci zadbać o jednolity, spójny feed i konsekwentnie się ich trzymaj. Nie eksperymentuj! Stwórz wrażenie estetyki i porządku na swoim profilu.
Bardzo ułatwisz sobie zadanie tworząc gotowe szablony grafik, ustalając kolory marki i czcionki wcześniej. Możesz skorzystać z darmowych narzędzi, które bardzo to ułatwiają, jak Canva czy Crello.
Identyfikacja wizualna salonu – spójna marka
Po drugie, tworząc swoje miejsce w sieci i publikując tam treści oraz pokazując siebie, nie zapomnij o jednym bardzo ważnym elemencie, jakim jest spójność.
I nie chodzi tylko o kwestie takie jak grafiki, kolorystyka czy logo. Bo spójność marki to także komunikacja z odbiorcami.
Zwróć więc uwagę, aby to, co przekazujesz w sieci, było tym samym, co cenisz w życiu realnym.
Bądź szczera i uczciwa wobec swoich klientów. Twoje produkty, usługi, ton wypowiedzi, język, nawet chwile z życia prywatnego, które umieszczasz na profilach społecznościowych, muszą być jednakowe i prawdziwe.
Nigdy nie udawaj, że jesteś kimś innym, bo klientki na pewno to zauważą.
Pamiętaj, że Ty jesteś swoją marką. Wzbudzaj zaufanie, wyróżnij się na tle konkurencji i bądź rozpoznawalna.
Zadbałaś o wszystkie te elementy? Brawo identyfikację wizualną opanowałaś do perfekcji.
Teraz już musisz tylko pamiętać, aby konsekwentnie się tego trzymać.